Τετάρτη 5 Ιανουαρίου 2011

Η Μπύρα στην Ελλάδα κατά το 2010, μέρος πρώτο :: εγχώριες και εισαγόμενες νέες ετικέτες!

Το ξημέρωμα του 2011 στην Ελλάδα βρήκε την μπύρα - και οτιδήποτε άλλο έχει σχέση με αυτή - λίγο κάτω από το απόγειό της, πράγμα που προβλέπω πως θα συμβεί φέτος. Ποτέ μα ποτέ άλλοτε ο κόσμος στη χώρα μας δεν ασχολούνταν τόσο πολύ με την μπύρα, από οποιοδήποτε πόστο κι αν προέρχεται αυτή η ενασχόληση. Η σταδιακή άνοδος του ζύθου τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα αποτυπώθηκε και κατά τη διάρκεια του έτους που μόλις μας άφησε, αφού είναι πλέον φανερό πως όλοι (σχετικοί και άσχετοι) έχουν πέσει με τα μούτρα στην μπύρα, σαν ένα κομμάτι της αγοράς που έχει να "προσφέρει", αφού ποτέ μα ποτέ πρωτύτερα δεν είχε αναπτυχθεί σε τέτοιο και τόσο μεγάλο βαθμό.


Το γεγονός της σημαντικής οικονομικής κατάρρευσης της χώρας μας μέσα στο 2010 έφερε αναπάντεχα την μπύρα σε προνομιούχο θέση σε σχέση με τα υπόλοιπα αλκοολούχα ποτά. Σαν το πιο φτηνό αλκοολούχο ποτό που είναι, η μπύρα κατάφερε να πατήσει πάνω στο έδαφος που αργά - πλην όμως, σταθερά προετοιμάστηκε τα προηγούμενα έτη - κι έτσι κατά το 2010 γνώρισε μια άνθιση που δεν είχε γνωρίσει ποτέ.

Το κατά πόσο όλο αυτό το σκηνικό άλλαξε συνειδητά τη στάση και τη συμπεριφορά του Έλληνα καταναλωτή ζύθου και κατα πόσο η ποιότητα αυτής της άνθισης ήταν αντίστοιχη με την ποσότητα που καταγράφηκε, είναι κάτι που ίσως θα χρειαστεί να περιμένουμε λίγο καιρό ακόμη, ώστε να μπορέσουμε να απαντήσουμε με ασφάλεια.
Προσωπική μου εκτίμηση είναι πως όλη αυτή η κινητικότητα αποτελεί απλά μια μόδα. Η μπύρα έγινε της μόδας και αυτό θα συνεχιστεί για 3-4 χρονάκια ακόμη μέχρι να σκάσει σαν φούσκα στα μούτρα όλων αυτών που θα μπουν στο χορό. Η σωστή διαχείριση της κατάστασης από αυτούς που εμπλέκονται με τον χώρο ( από τις μεγάλες-μικρές ζυθοποιίες μέχρι τους εισαγωγείς και το τελευταίο beer-bar της γειτονιάς) θα είναι αυτή που θα καθορίσει το πόσο μεγάλο μπαμ θα κάνει η φούσκα, όταν θα σκάσει! Όσο ο γνώμονας της διαχείρισης θα είναι το "ας κάνουμε μια αρπαχτή όσο το θέμα μπύρα είναι ζεστό και κινείται", δε νομίζω να μπορέσουμε να δούμε μια αληθινή στροφή του καταναλωτή προς την ποιοτική μπύρα και την κουλτούρα της.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά, κάνοντας αρχή με την ίδια την μπύρα που αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο αυτής της υπόθεσης.


 Όταν μιλάμε για μπύρα στην Ελλάδα ασφαλώς χωρίζουμε το θέμα σε δυο κατηγορίες : α) την εγχώρια παραγωγή και β) τις εισαγωγές. Ας δούμε τί νέο είδαμε κατά το 2010 πάνω στην μπύρα αυτή καθεαυτή στη χώρα μας.


Αδιαμφισβήτητα την παράσταση στην εγχώρια παραγωγή έκλεψε η επανακυκλοφορία της "θρυλικής" μπύρας FIX τον Απρίλιο του 2010. Η Ολυμπιακή Ζυθοποιία (πρώην Ελληνικές Μικροζυθοποιίες) προετοίμασαν με τον καλύτερο τρόπο το καταναλωτικό κοινό να υποδεχτεί ξανά την ιστορική FIX στα ράφια των σούπερ μαρκετς.
Το σχέδιο απέδωσε άμεσα καρπούς κι έτσι η νέα FIX γνώρισε πολύ γρήγορα την απήχηση που είχαν στο μυαλό τους οι ιθύνοντες, κερδίζοντας μάλιστα μέσα σε λίγους μήνες ένα σημαντικό μερίδιο της κρύας και ζεστής αγοράς ζύθου.
Η επάνοδος της FIX μπορεί να έφερε ανακατατάξεις στις οικονομικές ισορροπίες, αλλά δυστυχώς δεν πρόσφερε τίποτε καινούριο και τίποτε ποιοτικό σε σχέση με την υπάρχουσα κατάσταση στη χώρα μας, αφού η περιβόητη νέα FIX αποδείχτηκε μια αντιγραφή της γνωστής συνταγής και της σίγουρης στρατηγικής κέρδους. Μια μπύρα που δε διαφέρει σε τίποτε από τις γνωστές μπύρες που λουζόμαστε επί δεκαετίες στην Έλλάδα, μια μπύρα που δεν άγγιξε ούτε στο ελάχιστο έστω και την Kaiser.
Ταυτόχρονα με τη ΦΙΞ, η νέα Ολυμπιακή Ζυθοποιία αφήνει την Mary Rose στα χέρια της OK Athens - Septem  και διατηρεί μόνο την Βιολογική Β29.

Στα τέλη του Μάη η Ροδίτικη Ζυθοποιία Magnus Magister εμφιαλώνει την Magnus Magister Pilsner, ενώ νωρίτερα φροντίζει να εμφιαλώσει σε γυάλινα μπουκάλια - αντί των πλαστικών που είχε μέχρι τότε- την lager.

Τον ίδιο μήνα η Πειραϊκή Ζυθοποιία του κυρίου Αλέξανδρου Κουμάντου βγάζει την Πειραϊκή Real Lager για να προλάβει και αυτή το καλοκαίρι και τη μεγάλη κατανάλωση μπύρας που λογικά θα επέρχονταν ελέω και του Μουντιάλ Ποδοσφαίρου που θα ξεκινούσε τον Ιούνιο.


Η καλύτερη ομολογουμένως κίνηση στην εγχώρια αγορά για το 2010 ήρθε στις αρχές Ιουνίου, όταν η πρωτοποριακή για τα ελληνικά δεδομένα μικροζυθοποιία Septem στην Εύβοια, βγάζει μια καινούρια ale δια χειρός του Σοφοκλή Παναγιώτου. Η Septem Honey Golden Ale Sunday's εμφιαλώνεται σε νέα ανάγλυφα μπουκάλια - όπως εξάλλου και όλες οι μπύρες της Septem -  και μας ξαφνιάζει όλους τόσο ευχάριστα με την υψηλή της ποιότητα. Μια μπύρα που δεν έχει τίποτε να ζηλέψει ακόμη και από μια ετικέτα βελγικής μικροζυθοποιίας.


Κατά τη διάρκεια του 2010, άλλη μια ποιοτική μικροζυθοποιία της χώρας μας θα μας απασχολήσει δυο φορές. Μια στην αρχή του έτους και μια στο τέλος του. Η Κερκυραϊκή Ζυθοποιία κυκλοφορεί στις αρχές του 2010 την Corfu Royal Ionian Pilsner Beer στα ίδια ντιζαϊνάτα μπουκάλια που κυκλοφόρησε στο τέλος του 2009 τις Real Ale Special & Bitter. Η νέα Corfu Pilsner έρχεται να αντικαταστήσει τις Ionian Lager & Ionian Pils που κυκλοφορούσαν για λογαριασμό της Corfu Beer Ltd κατά το 2009 από τις Ελληνικές Μικροζυθοποιίες.


Το καλό όμως για το 2010 μας το κρατούσε ο κύριος Σπύρος Καλούδης τελευταίο. Έτσι το Δεκέμβριο, η Corfu Microbrewery σε συνεργασία με το beer-pedia (ανέλαβε το αμπαλάζ και την ιδέα) κυκλοφορεί μια seasonal ale, μια χειμωνιάτικη barley wine με το όνομα Corfu Ionian Epos, η οποία μας αφήνει σαφώς αισιόδοξους για το μέλλον, αφού καταδεικνύει πως υπάρχουν πολλές ποιοτικές δυνατότητες παραγωγής μπύρας στη χώρα μας πέραν των γνωστών lager-pils!


Ως προς το δεύτερο κομμάτι του ζητήματος "μπύρα στην Ελλάδα", δηλαδή ως προς τις μπύρες που φτάνουν στη χώρα μας από το εξωτερικό μέσω εισαγωγέων, θα λέγαμε πως φέτος είδαμε πολλά και ενδιαφέροντα πράγματα από άποψη ετικετών.

 Πληθώρα νέων ετικετών από Βέλγιο, Αγγλία, Αμερική, Τσεχία, Γερμανία, Βαλκάνια, αλλά και από άλλα διάφορα μέρη του κόσμου, παρέλασαν στα ράφια των σούπερ μάρκετς, αλλά και σε πολλές εξειδικευμένες κάβες.


Οι μεγάλοι εισαγωγείς του χώρου που δραστηριοποιούνται στον τομέα αυτό εδώ και χρόνια στη χώρα μας, μεγάλωσαν το portfolio τους δίνοντας μας ταυτόχρονα τη δυνατότητα να δοκιμάσουμε νέες μπύρες και ετικέτες στην Ελλάδα από γνωστές παραδοσιακές σχολές ζύθου του εξωτερικού. Παράλληλα με αυτούς η Άμβυξ Α.Ε. μπαίνει πολύ δυναμικά και στο χώρο εισαγωγής Ζύθου.
Την ίδια στιγμή, κατά το 2010, αρκετές μικρότερες προσπάθειες από μεμονωμένα άτομα ήρθαν να προσθέσουν πολλές ποιοτικές ετικέτες στην αγορά της χώρας μας ( Beerstore, Moravia Beers, Cava Alemania, Κάβα Παπαδιώτης, ΚΕΡΜΑ ... )


Ανάμεσα σε όλα τα παραπάνω δε θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε την πλειάδα των εξαιρετικών ετικετών που έφτασαν στην Ελλάδα από το beer.gr και που αποτελούν την πιο εντυπωσιακή κίνηση στον τομέα των εισαγωγών που συνέβη τα τελευταία χρόνια στη χώρα μας! Ετικέτες που, αν κάποιος μας έλεγε στις αρχές του έτους ότι θα μπορούσαμε να τις βρίσκουμε στην Ελλάδα, ασφαλώς και θα γελούσαμε. Κι όμως αυτές οι ετικέτες ήρθαν και ευχόμαστε να ήρθαν για να παραμείνουν και γιατί όχι να πλαισιωθούν και να υποστηρικτούν και από άλλες περισσότερες!


Τώρα, σε ποια τιμή φτάνουν όλες οι εισαγόμενες μπύρες εδώ και χρόνια στο σπίτι του Έλληνα καταναλωτή, αυτό είναι ένα τεράστιο θέμα που σηκώνει μεγάλη συζήτηση και που αφορά όλους ανεξαιρέτως ( τον χοντρέμπορα ή τον ζυθοποιό στο εξωτερικό, τον εισαγωγέα, το ελληνικό κράτος και τη φορολογία του, τον προμηθευτή και διανομέα, την κάβα και το σούπερ μάρκετ, τη μπυραρία και το αναψυκτήριο)!

Εμείς απλά σήμερα βλέπουμε τί νέο κινήθηκε στην Ελλάδα πάνω στην μπύρα που φτάνει στα σπίτια και στα ποτήρια μας για το έτος που μας πέρασε! Τίποτε λιγότερο, τίποτε περισσότερο!

Εδώ, τέλος, οφείλουμε να αναφέρουμε το μίνι σήριαλ που παίζεται με τις μπύρες που εισήγαγε ο Ράντος στη χώρα μας, αφού έπαψε πλέον να τις εισάγει κι έτσι έχουν σπεύσει πολλοί να τις υιοθετήσουν!!


Στο δεύτερο μέρος που θα ακολουθήσει άμεσα θα ασχοληθούμε με τη γενικότερη "κινητικότητα" που παρατηρήθηκε πάνω στον τομέα μπύρα κατά το 2010 στην Ελλάδα γενικότερα, αλλά και στη συνείδηση του Έλληνα καταναλωτή.

Pache ... !!!

5 σχόλια:

  1. Ω, πολύ ωραίο άρθρο!
    Εγώ μπορώ από ιδία και πολύ πρόσφατη πείρα πάντως να πω ότι την Ionian Epos στην Κέρκυρα τη γνωρίζει ΜΟΝΟ αυτός που την παράγει ακόμα...
    Τη βρήκα και την δοκίμασα τελικά (είναι ακριβώς όπως την περιέγραψες!), αλλά αφού τους πήρα τηλέφωνο.
    Βέβαια, και τις υπόλοιπες τρεις μη νομίζετε ότι οι Κερκυραίοι τις γνωρίζουν γενικά... Από δικές μου συζητήσεις μαζί τους το λέω.
    Τέσπα, μη γκρινιάζω, το μέλλον για τη μπύρα γενικά στην Ελλάδα θα δείξει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Κοίτα να δεις πως ταίριαξε σήμερα η συζήτηση με έναν φίλο-χοντρέμπορο-διανομέα ποτών και μπύρας, εδώ στο νησί, σε σχέση με το άρθρο σου φίλε μου Mixo. Πάνω στην κουβέντα-ψηστήρι ( να φέρει περισσότερες ετικέτες μπύρας) που κάναμε, τον ρώτησα αν είναι ευχαριστημένος από τις πωλήσεις μπύρας, λόγω του σε όλα τα καφέ μπαρ που πηγαίνω παρατήρησα τον κόσμο να πίνει μπύρα. Μου λέει ότι οι πωλήσεις μπύρας είχαν 40% άνοδο και τα σκληρά είχαν πτώση πάνω από 60%. Η δική μου άποψη είναι, ότι όσο έχουμε οικονομοεγκεφαλική κρίση, ο κόσμος θα βρίσκει πιο οικονομικές λύσεις στις εξόδους του και η μπύρα είναι μια τέτοια λύση. Άρα μιλάμε για μια μόδα εξ ανάγκης ας πούμε, της οποίας την εξέλιξη θα την δούμε τα επόμενα χρόνια, όπως αναφέρεις και εσύ φίλε μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πολύ δυνατό και ενδιαφέρον άρθρο φίλτατε Μίχο! Δεν ξέρω αν θα / ελπίζω να το βρουν ενδιαφέρον και οι άνθρωποι επαγγελματίες του χώρου.
    Ένα άρθρο που αφουγκράζεται το μικρόκοσμο της μπύρας στην Ελλάδα, ένα κόσμο που όντας ακόμα στην εφηβεία χαρακτηρίζεται ακόμα από αλλοπρόσαλλες κινήσεις και αντιδράσεις.

    Υπογραμμίζω την παράγραφο που έγραψες στην αρχή του άρθρου:
    "Η σωστή διαχείριση της κατάστασης από αυτούς που εμπλέκονται με τον χώρο ( από τις μεγάλες-μικρές ζυθοποιίες μέχρι τους εισαγωγείς και το τελευταίο beer-bar της γειτονιάς) θα είναι αυτή που θα καθορίσει το πόσο μεγάλο μπαμ θα κάνει η φούσκα, όταν θα σκάσει!
    Όσο ο γνώμονας της διαχείρισης θα είναι το "ας κάνουμε μια αρπαχτή όσο το θέμα μπύρα είναι ζεστό και κινείται", δε νομίζω να μπορέσουμε να δούμε μια αληθινή στροφή του καταναλωτή προς την ποιοτική μπύρα και την κουλτούρα της."

    Πιστεύω πως οι περισσότεροι άνθρωποι που κινούνται στο χώρο διέπονται από επιχειρηματικά και μόνο συμφέροντα και δεν ενδιαφέρονται διόλου για την ποιοτική αναβάθμιση της μπύρας στην Ελλάδα. Ελάχιστοι έχουν ένα όραμα μέσα στο οποίο ο καταναλωτής δεν είναι μόνο αυτός που θα προτιμήσει το μαγαζί τους για να πιεί τη μπύρα του, αλλά είναι ο άνθρωπος που θα δοκιμάσει, θα αγαπήσει και θα σπεύσει να ξαναπιεί τη δικιά τους μπύρα. Οι περισσότεροι σπεύδουν να εντυπωσιάσουν ρευστοποιώντας μια παγκόσμια άνοδο της μπυροκουλτούρας εις βάρος του κρασιού και των σκληρών ποτών. Γι αυτό και δε βλέπουμε παρά ελάχιστες ελληνικές μικροζυθοποιίες να φτάνουνε μέχρι τα βαρέλια των μπυραριών.
    Βήματα μπροστά έχουν γίνει αναμφισβήτητα αλλά είναι βήματα πιγκουίνου, όταν στην Αμερική, αλλά και την υπόλοιπη Ευρώπη η ποιοτική ζυθοποιία και ο κόσμος της μπύρας γενικότερα... καλπάζουν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Αγαπητή Dark Chef ... αυτό που συμβαίνει με τις ετικέτες της Corfu μέσα στο ίδιο το νησί της Κέρκυρας είναι για γέλια και για κλάματα μαζί ...
    Τί να πω ... Αδιαφορία των συμπολιτών σου ( δεν νομίζω, αν κρίνω από εσένα που την έψαξες και δεν την έβρισκες εύκολα), αδιαφορία του ίδιου του κύριου Καλούδη ... Πραγματικά δεν μπορώ να εξηγήσω γιατί συμβαίνει αυτό το πράγμα στην Κέρκυρα, στην πατρίδα παραγωγής αυτών των πολύ καλών ετικετών ...

    Φίλε Nik pit ... καλά το λες... μόδα εξ' ανάγκης! Συμφωνώ εν μέρει αν και πιστεύω πως είναι ένας συνδυασμός καταστάσεων για αυτή τη μόδα. Ήρθε το πλήρωμα του χρόνου για την μπύρα να πάρει κάποτε τα ηνία στις προτιμήσεις του κόσμου, αλλά ήρθε όπως πολύ σωστά επισημαίνεις και η "οικονομοεγκεφαλική κρίση" για να εδραιώσει για τα καλά αυτή τη μόδα ... Οψόμεθα αγαπητέ για το μέλλον ...


    Νικόλαε Μέγα ... αυτά "τα βήματα πιγκουίνου" πολύ με άρεσαν (να το πω σαλονικιώτικα) και αντικατοπτρίζουν πλήρως το πώς πραγματικά κινείται ο Έλληνας σε σχέση με την μπύρα!
    Πάντως η Craft τον τελευταίο χρόνο έχει μπει για τα καλά στο παιχνίδι και έχει πιάσει αρκετά πόστα της συμπρωτεύουσας τουλάχιστον, πάνω στον τομέα βαρελίσια μπύρα. Μακάρι να ακολουθήσουν και άλλοι ...
    Κάτι κινείται ήδη με τη Septem... Θα δείξει!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Mprabo xana-mana Mixos gia th ''souma'' no1 ths xronias pou perase! Mia mini enstash: poly Fix blepw na bazeis stis photo kai tha breis ton mpela sou.. ;)

    Sobara twra, tautizomai panw-katw me oles tis apoyeis oswn sxoliasan. Ws katanalwtes poiotikhs mpyras den mporoume apo to 1.5 na pame kateutheian sto 5, den ginetai! Auth einai mia diadikasia exeliktikh pou tha parei polla xronia, kai tha apodwsei monon ean diatirithoun orismenoi eunoikoi paragontes pou arxisan na fainontai to 2010 kyriws, opws exete epishmanei. Den einai mono thema akribhs timhs h swsths diaxeirishs ths ''modas''. Autoi gia mena einai mono dyo apo tous paragontes pou ephreazoun, me th nootropia kai thn paradosh enos laou p.x. na exoun exisou idio baros sthn exiswsh. Mhn xexnate oti h Ellada mexri protinos den eixe kamia apolytws koultoura mpyras (basika oute twra exei) alla antitheta exei krasiou - opoia ki an einai auth! H Eurwph pali, exei na epideixei mono merikous... aiwnes zytho-latreias :) Me alla logia, oi xamhles times den shmainei aparaithta oti o Ellhnas tha metamorfwthei se mpyro-gnwsth h tha thelhsei na mathei.

    Symfwnw 1000% se 2 pragmata: oti oi arpaxtes opoioudhpote eidous pou exoun na kanoun me ton kosmo ths mpyras den boithane pouthena, kai oti h anodos ths mpyras ws ''to poto ths oikonom. krishs'' mporei na apodeixthei eunoikh gia to mellon

    ΑπάντησηΔιαγραφή